مشاوره خرید دستگاه های تهویه مطبوع

مقایسه فن کویل با کولر گازی

امروزه استفاده از انواع سیستم های تهویه مطبوع در تاسیسات ساختمان امری بدیهی و اجتناب ناپذیر شده است. بنابراین با انتخاب مناسب به راحتی می توانید هوای داخل ساختمان را تمیز و در دمای متعادل نگه دارید، ضمن اینکه در تابستان از هوای بسیار خنک و مطبوع و در زمستان از هوای گرم و مطبوع لذت ببرید.

تجهیزات تهویه مطبوع از قبیل کولر گازی و یونیت فن کویل بسته به نوع، ظرفیت، شرایط آب و هوایی و اقلیمی پروژه و محدودیت های هر ساختمان در مدل های مختلفی تولید و عرضه می شوند.

برای مقایسه فن کویل ها و کولرهای گازی (اسپلیت)، این تجهیزات را می توان از زوایای مختلف رتبه بندی و بررسی کرد. در این مقاله تفاوت های کولر گازی و فن کویل از نظر نوع، کاربرد، نحوه کارکرد، تنوع ظرفیت، مصرف انرژی و … به تفصیل بیان شده است، با ما همراه باشید.

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر نحوه عملکرد

اولین و مهمترین مسئله در مقایسه کولر گازی و فن کویل نحوه عملکرد آنهاست.

تهویه مطبوع و اسپلیت ها سیستم های مستقلی هستند که فرآیند سرمایش یا گرمایش محیط را بدون نیاز به ماشین آلات مرکزی یا تجهیزات جانبی خاص انجام می دهند. دستگاه های تهویه مطبوع از یک یونیت داخلی و یک واحد خارجی تشکیل شده اند که توسط دو لوله برگشت به یکدیگر متصل می شوند. با گردش مبرد R22 یا R410a در داخل لوله های مسی و ایجاد سیکل فشرده سازی تبرید، سرمایش یا گرمایش اتاق، سالن، واحد مسکونی و …. ارائه شده است.

از طرفی فن کویل ها تجهیزاتی هستند که به تنهایی قادر به خنک یا گرم کردن هوا نیستند و از این نظر به تجهیزات اضافی مانند مینی چیلر یا چیلر مرکزی (برای تامین سرمایش) و آبگرمکن نیاز دارند. . دیگ بخار یا پکیج گرمایشی (برای تامین گرمایش). ) که نیاز دارند. از جمله مزایای قابل توجه فن کویل ها امکان استفاده از آنها به تعداد دلخواه و عدم محدودیت تعداد فن کویل های ضروری (مثلاً ده ها یا حتی صدها دستگاه) در فضاهای مختلف مانند مسکونی، اداری، تجاری، خدماتی و … می باشد. با استقلال حرارتی هر یک از فضاها مشخص می کند.

در اولین و مهمترین مقایسه کولر گازی و اسپلیت با فن کویل می توان نتیجه گرفت که اسپلیت ها (کولرهای دو قسمتی) دستگاه های مستقلی هستند که به دلیل ظرفیت محدود، بیشتر برای فضاهای کوچک مانند اتاق خواب، نشیمن، فروشگاه و … و در صورت نیاز به استفاده از آنها برای فضاهای بزرگتر، باید از دو یا چند وسیله در کنار هم استفاده کنید که با توجه به قیمت اولیه بالای آنها، هزینه های زیادی را به خریداران تحمیل می کند.

از طرفی فن کویل ها تجهیزاتی هستند که به راحتی می توانند سرمایش و گرمایش انواع ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، بیمارستانی، اجتماعی و … را تامین کنند. ; به طوری که می توان از تعداد متنوعی از آنها (ده ها یا صدها فن کویل) در یک ساختمان استفاده کرد.

مقایسه فن کویل با کولر گازی از نظر قدرت سرمایش و گرمایش

به طور کلی کولر گازی عمدتاً به عنوان یک سیستم خنک کننده مستقل (در فصول گرم سال) برای خنک کردن فضاهای کوچک استفاده می شود. کولرگازی ها در حالت گرمایش (در فصول سرد سال) قادر به کارکردن هستند، اما به دلیل مصرف برق زیاد آنها زیان آور هستند و ثانیاً استفاده مداوم از کولر گازی در طول سال باعث کاهش عمر دستگاه می شود. احتمال شکست آن را افزایش می دهد. به همین دلیل برای گرم کردن محیط در زمستان به تجهیزات اضافی مانند سیستم پکیج و رادیاتور یا … نیاز است.

فن کویل ها برای خنک کردن محیط از آب سرد چیلر در گردش در کویل های خود استفاده می کنند و برای گرم کردن هوای محیط، آب گرم مورد نیاز توسط موتورخانه مرکزی یا ماژول گرمایش تامین می شود.

به همین دلیل سیستم عملکرد فن کویل ها در انجام فرآیند سرمایش یا گرمایش محیط به همین صورت انجام می شود و مصرف انرژی کمتری نسبت به سیستم کولر گازی و اسپلیت دارند.

دومین تفاوت بزرگ بین فن کویل ها و کولرگازی، قدرت گرمایش آنها و نیاز یا عدم نیاز آنها به تجهیزات گرمایش اضافی است.

 

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر مصرف برق

در مورد مصرف برق کولر گازی و فن کویل می توان گفت:

عملکرد یونیت داخلی و یونیت خارجی کولرگازی ها (در حالت سرمایش و گرمایش) به طور کامل توسط برق انجام می شود، این دستگاه ها مصرف برق قابل توجهی دارند.

اما مصرف برق واحدهای فن کویل بسیار کمتر از کولرگازی است. تجهیزات اضافی و کمکی فن کویل (مانند دیگ های آب گرم) نیز از انرژی های دیگری استفاده می کنند که مصرف برق این دستگاه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به عنوان مثال چیلرهای چگالشی و مینی چیلرهایی که وظیفه خنک سازی آب و هدایت آن به فن کویل ها را بر عهده دارند، با انرژی الکتریکی و دیگ های آب گرم یا ست های گرمایشی که آب گرم مورد نیاز واحدهای فن کویل را تامین می کنند، مسئول هستند. ، آنها با گاز شهری یا حتی سوخت های دیگر مانند گازوئیل کار می کنند.

بنابراین مصرف برق واحدهای فن کویل در فصول سرد سال بسیار کم بوده و در تابستان مصرف برق یک چیلر مرکزی بسیار کمتر از مصرف برق چند کولر گازی با هم است. که در مقایسه کلی بین فن کویل و اسپلیت یونیت از نظر مصرف برق، واحدهای فن کویل مصرف برق کمتر و راندمان بالاتری دارند.

 

مقایسه فن کویل با کولر گازی از نظر تاثیر در نمای ساختمان

تجهیزات جانبی فن کویل مانند چیلر یا دیگ به هیچ وجه در دید ساختمان قرار نمی گیرند و هیچ گونه تاثیر منفی در نمای بیرونی ساختمان ایجاد نمی کنند. در این شرایط معمولاً یونیت خارجی کولرها در دید ساختمان قرار می گیرد (مخصوصاً زمانی که تعداد واحدهای بیرونی زیاد باشد) و تأثیر منفی بر ظاهر و زیبایی ساختمان می گذارد.

مقایسه فن کویل و اسپلیت از نظر هزینه اجرا

فن کویل ها و اسپلیت ها (کولرهای دو قسمتی) سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند که از دو واحد خارجی و داخلی تشکیل شده اند. به این معنی که یک واحد از آنها در داخل ساختمان و یک واحد که معمولاً ابعاد بزرگتری دارد در خارج از ساختمان قرار می گیرند و توسط لوله های آب یا مبرد به یکدیگر متصل می شوند. در کولرگازی ها اتصال بین یونیت های داخلی و خارجی توسط دو لوله مسی با عایق الاستومری مناسب انجام می شود و از گاز مبرد R22 یا R410a برای سرمایش و گرمایش فضای داخلی ساختمان استفاده می شود.

از طرفی ارتباط بین واحدهای فن کویل با دستگاه مرکزی مانند چیلر یا مینی چیلر (در تابستان) و دیگ آب گرم (در زمستان) از طریق دو لوله معمولی آب (یک طرفه و برگشتی) انجام می شود. با توجه به نوع لوله کشی و حساسیت بیشتر اجرای لوله کشی بین یونیت خارجی و یونیت داخلی در کولرهای گازی، عملکرد آن عموماً گرانتر از اجرای لوله کشی آب در در فن کویل ها است.

 

مقایسه کولر گازی با فن کویل از نظر امکان ورود هوای تازه به داخل ساختمان

همانطور که می دانید اسپلیت یونیت داخلی نصب شده در اتاق یا سالن تنها قابلیت گردش هوای داخل و تغییر (کاهش یا افزایش) دمای خود را دارد. اما یونیت های فن کویل در دو نوع بدون داکت و داکتی ساخته می شوند که نوع داکتی آن نیز از هوای تازه خارج از محیط استفاده می کند.

از نظر نحوه و میزان رطوبت هوا، عملکرد اسپلیت ها و فن کویل ها مشابه هستند و اصولاً این دستگاه ها سیستم های رطوبت گیر هستند. سطح سرد سیم پیچ داخلی آنها در تابستان باعث تبخیر و کاهش بخار آب (رطوبت) هوا می شود.

 

مقایسه هزینه اولیه خرید فن کویل و کولر گازی

هزینه خرید تعدادی فن کویل با تمامی لوازم جانبی آن مانند مینی چیلر یا چیلر مرکزی و پکیج بخاری یا دیگ آب گرم نسبت به هزینه خرید یک دستگاه تهویه مطبوع با تجهیزات اضافی آن مانند ست گرمایشی و رادیاتور برای ساختمان مشابه (زیرزمین کوچک) تفاوت چندانی با هم ندارند، اما در ساختمانهایی با زیربنای بزرگتر، استفاده از فن کویل و چیلرها علاوه بر توجیه فنی، از نظر اقتصادی نیز ارزانتر از استفاده از چند هوا است. نرم کننده ها با هم

بهتر است از کولر گازی برای مناطق بسیار گرم و مرطوب استفاده شود و هوای داخل ساختمان به سرعت خنک شود. از طرفی یونیت های فن کویل در فصل زمستان بسیار بهتر عمل می کنند و قسمت های مختلف ساختمان را گرم می کنند.

 

مقایسه نصب فن کویل با اسپلیت

در ساختمان هایی با اتاق ها و فضاهای زیاد حتی نصب سه یا چهار کولر نیز پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود، علاوه بر این نصب چند کولر در یک واحد مسکونی یا اداری دارای محدودیت نصب و … می باشد. از طرف دیگر، نصب چندین واحد خارجی در یک ساختمان، فضای زیادی را در خارج از آن ساختمان اشغال می کند.

اما فن کویل ها قابلیت نصب در فضاهای مختلف ساختمان را بدون محدودیت در تعداد دارند و عملکرد مطلوبی را ارائه می دهند.

توجه: خرید چند دستگاه اسپلیت برای یک ساختمان صرفه اقتصادی ندارد و هزینه جاری ساختمان از جمله افزایش مصرف برق و هزینه نگهداری لوازم را افزایش می دهد.

 

مزایا و معایب استفاده از کولر گازی و فن کویل

در ادامه مزایا و معایب کلی کولر گازی و یونیت فن کویل بیان شده است.

مزایای استفاده از کولر گازی:

  • ظاهری نسبتا شیک و زیبا
  • مجهز به سیستم تصفیه و تصفیه هوا
  • قابلیت خنک سازی سریع محیط حتی در مناطق بسیار گرم و مرطوب
  • امکان کنترل عملکرد دستگاه از راه دور
  • مناسب برای استفاده در محیط های کوچک
  • مجهز به سیستم خنک کننده قدرتمند
  • برای هر یک از فضاها دمای مستقلی دارد

معایب استفاده از کولر گازی:

  • مصرف انرژی بالا
  • هزینه بالای نگهداری و سرویس
  • در مکان های بزرگ قابل استفاده نیست
  • در زمستان قدرت گرمایش پایینی دارد
  • وجود محدودیت در نصب دستگاه
  • تاثیر منفی بر شکل و ظاهر ساختمان

مزایای استفاده از فن کویل:

  • دارای عملکرد بی صدا و بی صدا
  • نیازی به اجرای کانالینگ نیست
  • امکان هوای تازه
  • مناسب برای استفاده در ساختمان های بزرگ
  • ظرفیت سرمایش و گرمایش بسیار قوی دارد
  • استقلال دمای هر اتاق
  • امکان استفاده همزمان از ده ها فن کویل در یک ساختمان
  • عمر طولانی دستگاه
  • مصرف انرژی کم
  • هزینه نگهداری کم و سرویس دوره ای

معایب استفاده از فن کویل:

  • قرار دادن در سقف کاذب و ایجاد محدودیت ارتفاع به خصوص در نوع پیش فرض آنها
  • در ظرفیت های بسیار زیاد صدای نسبتا بیشتری ایجاد کنید

آخرین حرف شین تجهیز

با توجه به مواد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که استفاده از کولر گازی گزینه مناسبی برای فضاهای کوچک می باشد. اما با توجه به ظرفیت گرمایش کم کولر گازی ها در زمستان و استفاده غیراقتصادی آنها در ساختمان هایی با زیربنای مفید بزرگتر، استفاده از یونیت فن کویل برای ساختمان هایی با زیربنای مفید بزرگتر در انواع منازل مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستانی و … . گزینه بسیار مناسبی است که توجیه فنی و اقتصادی دارد.

در سایت مجموعه تخصصی شین تجهیز اطلاعات فنی و قیمت به روز صدها مدل از بهترین برندهای کولر گازی اسپلیت با کیفیت و انواع فن کویل در ظرفیت های مختلف با گارانتی طلایی گارانتی محصول اصالت، خدمات پس از فروش گسترده و پاسخگو برای لذت بردن دوستان عزیز، خرید بهینه و هوشمند ارائه شده است.

شما کاربران گرامی می توانید در ساعات اداری جهت خدمات مشاوره ای و مقایسه های تکمیلی کولر گازی و فن کویل با توجه به شرایط خاص ساختمان یا پروژه خود با کارشناسان ما در قسمت تجهیزات تهویه مطبوع مجموعه تخصصی شین تجهیز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *