مشاوره خرید دستگاه های تهویه مطبوع

تفاوت چیلر با برج خنک کننده

امروزه تمامی تجهیزاتی که در زمینه تهویه مطبوع تولید و عرضه می شود نقش پر رنگی در ایجاد رفاه و آسایش ساکنان محیط های مسکونی، اداری، تجاری و … دارد. چیلر و برج خنک کننده دو نمونه رایج از تجهیزاتی هستند که برای تامین آب سرد دستگاه های تهویه مطبوع و فن کویل ها استفاده می شوند. در این مقاله به تفاوت چیلر و برج خنک کننده پرداخته شده است. لطفا با ما همراه باشید تا در مورد عملکرد و استفاده از این دو دستگاه بیشتر بدانید.

تعریف چیلر و برج خنک کننده

قبل از آشنایی با ساختار، اجزاء، عملکرد و غیره. چیلرها و برج های خنک کننده به طور مختصر به تعریف چیلر و برج خنک کننده و کاربردهای آن ها می پردازیم.

چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

چیلر به عنوان هسته مرکزی سیستم خنک کننده با سیکل تبرید شناخته می شود که با کاهش دمای آب و جریان آب سرد شده از طریق کویل فن کویل ها یا تهویه مطبوع توسط پمپ سیرکولاسیون، هوای اطراف را خنک می کند. چیلر تراکمی دمای آب کولر و فن کویل‌ها را در طول یک سیکل تبرید با استفاده از گاز فریون که در مدار سیستم خود جریان دارد، خنک می‌کند، سپس این آب سرد را از طریق یک پمپ به کویل‌های کولر گازی می‌فرستد. چیلرها از نظر عملکرد به سه دسته تراکمی، جذبی و گریز از مرکز تقسیم می شوند.

برج خنک کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

برج خنک کننده وسیله ای است که گرمای آب خنک کننده در وسایل صنعتی یا سیستم های تهویه مطبوع را از روش انتقال حرارت با انتقال جرم (تبخیر) جذب می کند و آن را چند درجه خنک تر از دمای حباب مرطوب محل خنک می کند. برج های خنک کننده از نظر عملکرد به دو نوع کلی مدار باز و مدار بسته تقسیم می شوند.

نحوه عملکرد برج خنک کننده

همانطور که در بالا ذکر شد، برج های خنک کننده از نظر عملکرد به دو دسته تقسیم می شوند.

نحوه عملکرد برج خنک کننده مدار باز

دلیل اینکه این نوع برج خنک کننده را مدار باز می نامند این است که آبی که برای خنک کردن برج پمپ می شود از فضای باز داخل محفظه برج عبور می کند و در تماس مستقیم با هوای اتمسفر است و به دلیل برخورد آب با هوا. .، بخشی از آب تبخیر می شود، به آن برج خنک کننده تبخیری، مرطوب یا مرطوب نیز می گویند.

اجزای برج خنک کننده مدار باز

اجزای اصلی برج خنک کننده مدار باز عبارتند از:

  • بدنه فایبرگلاس یا گالوانیزه
  • فن گردش هوا
  • موتور الکتریکی
  • بسته بندی
  • حوض یا تشک (محل جمع آوری آب خنک کننده در پایین برج)
  • دریپ گارد (بین تریم و فن نصب می شود و از خروج ذرات آب از بالای برج جلوگیری می کند)
  • سیستم توزیع آب گرم در بالای برج (لوله ها و نازل های پاشش آب)

 

نحوه عملکرد برج خنک کننده مدار بسته

برج های خنک کننده حلقه بسته از نظر جنس بدنه فایبرگلاس و گالوانیزه و از نظر شکل بدنه به دو نوع مکعبی و گرد تقسیم می شوند.

اجزای برج خنک کننده مدار بسته

اجزای اصلی یک برج خنک کننده مدار بسته عبارتند از:

  1. پنکه
  2. کویل تبادل حرارت
  3. ورود سیال داغ به لوله های سیم پیچ
  4. ورودی هوا
  5. خروجی سیال خنک شده

نحوه عملکرد چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی یکی از انواع اصلی چیلرها هستند که در آن از انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی (پیستونی)، پیچی یا پیچی، اسکرول یا روتاری، روتاری یا دوار و نوع جدید کمپرسورهای گریز از مرکز استفاده می شود.

از طرفی چیلرهای تراکمی شامل سه دسته کلی چیلرهای تراکمی آب، چیلرهای تراکمی هوا و چیلرهای گریز از مرکز می باشند. یکی از مزیت های اصلی چیلرهای تراکمی آب نسبت به چیلرهای تراکمی هوا، قیمت پایین تر و راندمان بالاتر آنها است. البته چیلرهای تراکمی هوا دارای مزایای دیگری از جمله سازگاری با شرایط آب و هوایی شارجه، امکان نصب در خارج از موتورخانه (امکان نصب در پشت بام، بالکن و هر فضای دیگری) و عدم نیاز به استفاده از آب برای خنک سازی مبرد چیلر می باشد. و کندانسور

اجزای چیلر های تراکمی

محاسبه تقریبی طرفیت

برای محاسبه ظرفیت سرمایشی مورد نیاز پروژه، باید به ظرفیت نامی و ظرفیت واقعی چیلر، به ویژه با توجه به دمای طراحی در فضای باز در فصل تابستان در منطقه عملیاتی چیلر، دقت شود. به طور کلی کارشناسان نصب، ظرفیت سرمایشی مورد نیاز در هر پروژه را محاسبه می کنند که بر اساس محاسبه دقیق کل ظرفیت بار تبرید، علاوه بر محاسبه پارامترهایی مانند شرایط جغرافیایی (دمای محیط) و دمای طراحی تابستان، ارتفاع از سطح دریا، محاسبه می شود. ، رطوبت نسبی هوا، نوع کاربری ساختمان (دمای داخل طرح)، نوع مصالح استفاده شده و اجرای نمای ساختمان، جهت ساختمان نسبت به زاویه تابش خورشید، تعداد طبقات و متراژ ساختمان، تعداد نفرات و وسایل برقی کوچک و بزرگ داخل ساختمان و غیره. .. به حجم لازم آب سرد و ضرایب اطمینان کافی در عملکرد چیلر توجه کنید.

اما اگر می خواهید از امکان محاسبه تعداد چیلرهای مورد نیاز ساختمان های مسکونی و اداری در شرایط اقلیمی مانند تهران استفاده کنید، می توانید به ازای هر 100 متر مربع ساختمان، ظرفیت اسمی 4 تن تبرید را در نظر بگیرید. همچنین قبل از تعیین ظرفیت نهایی و انتخاب چیلر مورد نیاز پروژه خود، با کارشناسان شرکت دماتحیز تماس بگیرید تا محاسبات و برآورد صحیح بار سرمایشی و انتخاب صحیح چیلر تراکمی مورد نیاز را بررسی کنند.

نحوه عملکرد چیلر جذبی

یکی دیگر از انواع مهم چیلر ها از نظر عملکرد چیلرهای جذبی هستند که از مهم ترین عناصر آن می توان به کندانسور و اواپراتور، جاذب، پمپ محلول، پمپ مبرد، شیرهای کنترل، ترموستات ها، تابلو برق و مدار کنترل چیلر اشاره کرد.
علاوه بر این چیلرهای جذبی به چهار دسته چیلر جذبی آب گرم، چیلر جذبی آب گرم، چیلر جذبی شعله مستقیم و چیلر جذبی بخار تقسیم می شوند. البته این نوع چیلرها شامل چیلرهای تک اثره، دو اثره و جذب مستقیم آتش بسته به نحوه عملکرد آنها می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده است اطلاعات مفیدی در رابطه با مقایسه چیلر و برج خنک کننده ارائه شود. چیلرها به عنوان قلب تپنده سیستم تهویه مطبوع شناخته می شوند و برج های خنک کننده وسایلی هستند که گرما را از آب خنک کننده در وسایل صنعتی یا سیستم های تهویه مطبوع از روش انتقال حرارت جذب کرده و به جو منتقل می کنند. برای خرید این تجهیزات باید به کاربری ساختمان، اندازه محل نصب، ظرفیت تجهیزات و … توجه کرد.

آخرین کلام شین تجهیز

مجموعه تخصصی شین تجهیز، انواع دستگاه های برج خنک کننده و خنک کننده و صدها محصول دیگر با ضمانت اصالت کالا، گارانتی معتبر و قیمت مناسب ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان شین تجهیز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *