آموزش و مشاوره خرید کمپرسور های بازر

تفاوت کمپرسور اسکرال و روتاری

کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین کمپرسورهای دنیا شناخته می شود. کمپرسور اسکرال به دلیل مکانیزم عملکردی که باعث صدای کم و لرزش کم می شود، برای مصارف مختلف در صنعت تبرید و تهویه مطبوع بسیار محبوب است. به این کمپرسور موتور اسکرول نیز می گویند. در کمپرسور اسکرول دو دستگاه مارپیچ وجود دارد که یکی از این دو را روتور و دیگری را استاتور می نامند. مارپیچ ثابت استاتور نامیده می شود و روتور در داخل آن می چرخد. گاز مبرد وارد فضای بین این دو مارپیچ شده و در حین حرکت آنها فشرده می شود. در مرحله بعد گاز فشرده شده از کمپرسور خارج شده و به خط گرمایش تزریق می شود.

کمپرسور اسکرل نسبت به کمپرسورهای رفت و برگشتی مزایایی دارد که از مهمترین آنها می توان به صدای کم، بازدهی تقریبا 100 درصدی، عدم نیاز فوری به ضربه گیر به دلیل لرزش کم و وزن کم اشاره کرد.

اجزای کمپرسور اسکرال

در میان اجزا و قطعات مهم کمپرسور اسکرول، چهار قسمت نقش اساسی‌تری دارند. این قطعات روتور، استاتور، یاتاقان و لوله هستند.

روتور (مارپیچ متحرک): به بخشی که در داخل مارپیچ دیگر می چرخد ​​و فضاهایی برای فشرده سازی گاز ایجاد می کند روتور می گویند. همانطور که گفته شد به این قسمت مارپیچ متحرک یا دوار نیز می گویند.
استاتور (مارپیچ ثابت): مارپیچی که در اطراف مارپیچ متحرک قرار می گیرد و حرکت نمی کند.
بلبرینگ: بلبرینگ در انتهای محور روتور نصب می شود و به شفت و در نتیجه روتور اجازه می دهد تا به راحتی بچرخد.
شیلنگ دهس: این شیلنگ وظیفه انتقال گاز فشرده شده به بیرون را بر عهده دارد.

مزایای کمپرسور اسکرال

در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی و دوار، کمپرسورهای اسکرول دارای مزایای زیر هستند:

افزایش قابلیت اطمینان به دلیل ساختار ساده تر و قطعات کمتر
راندمان بالاتر و تلفات گاز کمتر به دلیل عدم وجود دریچه مکش و تخلیه
لرزش کم به دلیل تخلیه گاز ثابت و تقریباً یکنواخت و قطعات متحرک کم
انواع کمپرسور اسکرول
معروف ترین سازندگان کمپرسور اسکرول در دنیا برندهای Copeland و Danfoss هستند. دانفوس یک برند دانمارکی است. این نوع کمپرسورهای دانفوس در سری های SY، SM، SZ، SH و H موجود است که هر کدام از این سری ها ویژگی های خاص خود را دارند. از جمله ظرفیت خنک کننده، گاز و روغن سازگار است. به عنوان مثال سری SM با گاز و روغن معدنی R22 سازگار است.

Copeland America یکی دیگر از برندهای معروف سازندگان طومار است. این برند به عنوان یکی از اعضای شرکت امرسان شناخته می شود. کمپرسورهای اسکرول کوپلند به دلیل کیفیت بالا و سطح صدای بسیار کم شهرت دارند. این برند در دو سری ZR و ZP کمپرسور تولید می کند. تفاوت این دو سری در گاز سازگار و قدرت خنک کنندگی هر کدام است.

روغن کمپرسور اسکرال

کمپرسورها به دلیل داشتن قطعات متحرک داخلی باید روغن کاری شوند تا از اصطکاک جلوگیری شود. در یک دسته کلی روغن کمپرسور به دو نوع معدنی و پلی استر (سنتتیک) تقسیم می شوند. محبوب ترین گاز سازگار با روغن معدنی مبرد R22 است در حالی که محبوب ترین گاز سازگار با روغن مصنوعی مبرد R134a است.

محل نصب کمپرسور ‌

کمپرسور بعد از اواپراتور در سیکل تبرید نصب می شود و تجهیزات اصلی بعد از کمپرسور، کندانسور است. اما امکان نصب تجهیزات ثانویه دیگری نیز در بین این تجهیزات اصلی وجود دارد. محل نصب دقیق این تجهیزات در تصویر زیر نشان داده شده است.

نحوه انتخاب مدل کمپرسور

به طور کلی مهمترین عامل در انتخاب کمپرسور بار خنک کننده است. پس از محاسبه بار تبرید، کمپرسوری را انتخاب می کنیم که قدرت تامین بار تبرید را داشته باشد.

کمپرسور اسکرال سردخانه و چیلر

انتخاب کمپرسور بر اساس دمای مورد نیاز در اتاق سرد و چیلر است. این کمپرسورها با توجه به ویژگی هایی که در ابتدا به آن اشاره کردیم بیشتر برای نگهداری میوه ها، سبزیجات و داروها در سردخانه مناسب هستند. انواع دیگر کمپرسورها مانند کمپرسورهای رفت و برگشتی و اسکرو در سردخانه هایی با دمای بسیار پایین استفاده می شود. در مورد چیلرها، کمپرسورهای اسکرول بسیار مفید هستند. در ساخت کولرهای تهویه مطبوع با توجه به مشکل صدا تقریبا تمامی کولرها ساخته می شوند

تفاوت کمپرسور اسکرال و روتاری

انتخاب کمپرسور بر اساس دمای مورد نیاز در اتاق سرد و چیلر است. این کمپرسورها با توجه به ویژگی هایی که در ابتدا به آن اشاره کردیم بیشتر برای نگهداری میوه ها، سبزیجات و داروها در سردخانه مناسب هستند. انواع دیگر کمپرسورها مانند کمپرسور روتاری و اسکرو در سردخانه هایی با دمای بسیار پایین استفاده می شود. در مورد چیلرها، کمپرسورهای اسکرال بسیار مفید هستند. در ساخت چیلرهای تهویه مطبوع با توجه به مشکل صدا تقریبا تمامی چیلرها با کمپرسور اسکرول ساخته می شوند.

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

کمپرسور اسکرول در چندین عامل با کمپرسور روتاری متفاوت است. اولین و مهمترین تفاوت این دو کمپرسور در روش فشرده سازی گاز است. کمپرسور دوار مبرد را با چرخاندن دیسک به دور مرکز کمپرسور فشرده می کند، در حالی که کمپرسور اسکرول این کار را با چرخاندن روتور در مارپیچ استاتور انجام می دهد. در جدول زیر به ویژگی های هر یک از این دو کمپرسور اشاره می کنیم:

پر استفاده ترین برندهای کمپرسور اسکرال

برخلاف کمپرسورهای اسکرول که یک روتور دارند، کمپرسور اسکرو از دو روتور استفاده می کنند. دو روتور در کنار هم می چرخند و مبرد را بین خود فشرده می کنند.

کمپرسورهای اسکرو بر خلاف اسکرول برای سیستم هایی با بار خنک کننده بسیار بالا (بیش از 50 اسب بخار) استفاده می شوند. در جدول زیر برخی از تفاوت های این دو نوع کمپرسور را بیان کرده ایم:

پر استفاده ترین برندهای کمپرسور اسکرال

برندهای محدودی در دنیا کمپرسورهای اسکرول می سازند. از جمله معروف ترین کمپرسور اسکرال Copeland و کمپرسور اسکرال Danfoss همچنین کمپرسور اسکرال بیتزر هستند. با مراجعه به صفحه اختصاصی این کمپرسورها قادر خواهید بود با مدل های مختلف کوپلند و دانفوس آشنا شوید.

قیمت کمپرسور اسکرال

محدوده قیمت کمپرسورهای اسکرول با توجه به قدرت آنها متفاوت است. در کنار قدرت کمپرسور، عواملی مانند برند نیز بر قیمت کمپرسور تاثیر می گذارد. قیمت تجهیزات صنعتی معمولا به صورت روزانه بسته به شرایط پولی تغییر می کند به همین دلیل در صفحه هر مدل کمپرسور اسکرول محدوده قیمت تقریبی آن را ذکر کرده ایم. همچنین برای اطلاع از قیمت دقیق این محصول می توانید با کارشناسان شین تجهیز تماس بگیرید.

خرید کمپرسور اسکرال

شرکت مهندسی شین تجهیز مدل های مختلف کمپرسور اسکرول را تامین و عرضه می کند. برای دریافت اطلاعات فنی و تجاری بیشتر در مورد محصولات مورد نظر خود می توانید از طریق تماس صوتی و یا پیام رسان با کارشناسان مهندسی و فروش ما تماس بگیرید.

گارانتی و خدمات پس از فروش شین تجهیز

تمامی مدل های کمپرسور تمامی برندها دارای گارانتی شین تجهیز می باشند. این گارانتی شامل 7 روز فرصت برای بازگشت کالا و دریافت وجه می باشد.

نمایندگی فروش کمپرسورهای اسکرال

شرکت های Copeland و Danfoss دفاتر زیادی در سراسر جهان دارند. همچنین در داخل کشور نیز شرکت شین تجهیز کمپرسورهای اسکرول اورجینال این دو شرکت بزرگ را تامین و ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *